با برگزاری اختتامیه جایزه ادبی بوشهر؛

برگزیدگان سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر تقدیر شدند

برگزیدگان سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر تقدیر شدند
برگزیدگان سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر در آیینی با حضور نویسندگان و منتقدان مطرح کشوری معرفی و تجلیل شدند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در این آیین که با حضور حسن میرعابدینی نویسنده و منتقد ادبی، طاهره شمشیری رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و بانوان شورای اسلامی شهر بوشهر و هیات داورات دو بخش شعر و داستان این جایزه و نویسندگان و شاعران ملی و استانی پنجشنبه‌شب ۲۳ خردادماه در مجتمع فرهنگی بوشهر برگزار شد، گفت: بندر بوشهر یکی از پایه‌های داستان‌نویسی و لنگرگاه مدرنیته در ادبیات ایران است. بندر بوشهر، شهر اولین‌هاست. مظاهر مدرنیته اول بار از این بندر وارد کشورمان شده‌اند. از جمله این مظاهر ادبیات مدرن است؛ ادبیات به دلایل مختلف در ایران پوست‌اندازی کرد، از جمله به‌دلیل نحوه زیست مدرن و تبادلات فرهنگی.

محمدصادق سعیدی در ادامه با بیان اینکه بوشهر، از دیرباز پل ارتباطات فرهنگی بوده است، افزود: حضور در کنسول‌گری‌های کشورهای مختلف، تاسیس دومین دبیرستان ایران، راه‌اندازی سالن سینما، چاپخانه و ده‌ها مورد دیگر، همه دلایلی بر این مدعاست. در ادبیات هم همزمان با تغیراتی که در کل کشور مشاهده می‌شد، بوشهر چهره‌های به یادماندنی در عرصه داستان و شعر به سرزمین مادری‌مان معرفی کرد.

وی با تاکید بر اینکه جایزه ادبی بوشهر، دغدغه ادبیات مستقل دارد، تصریح کرد: این دغدغه‌مندی در تمام وجوه آن متبلور شده و اصرار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بر مستقل ماندن این جایزه است. هرچند که تلاش داشته و داریم که با پیشنهاد موضوعاتی در ارتباط با بندر بوشهر، شاعران و‌ نویسندگان را تشویق به تامل در جایگاه این بندر قدیمی کند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر با تاکید بر اینکه در سومین دوره این رویداد بزرگ ادبی  حدود ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه این رویداد ارسال شد، گفت: به تفکیک بخش‌ها، ۵۳۹ اثر در بخش داستان کوتاه منتشرشده، ۵۷۱ شعر منتشرنشده، ۵۸ رمان منتشرنشده، ۶۷ رمان چاپ‌شده، ۷۰ مجموعه‌شعر منتشرشده و ۱۴۵ مجموعه‌شعر چاپ‌شده به دبیرخانه سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر ارسال شد.

سعیدی در ادامه با تاکید بر اینکه زحمت داوری این دوره در بخش داستان به عهده فرشته احمدی، صمد طاهری، محمد کشاورز، حسن محمودی و محمدرضا صفدری بوده است، افزود: در بخش شعر نیز آتفه چهارمحالیان، شمس آقاجانی، محمد آزرم، شهریار وقفی‌پور و خلیل درمنکی اشعار ارسالی به دبیرخانه را داوری کردند.

وی در پایان با بیان اینکه در دوره‌های قبل حضور ارزشمند اساتید بی‌بدیل ادبیات ایران و بوشهر، علی باباچاهی و محسن شریف را پاس داشتیم، خاطرنشان کرد: در این دوره نیز بر خود لازم دیدیم که حضور اساتید مجرب ادبیات بوشهر احمد آرام و علی قنبری را مغتنم دانسته و از حضورشان در ادبیات ایران تجلیل به عمل آوریم. امیدوارم این جایزه ادامه پیدا کند و طرح‌ها و ایده‌های جذاب‌تری در چهارمین رویداد ادبی بوشهر به بار نشیند.

شعرخوانی امید غضنفر، سخنرانی محمد آزرم شاعر نام‌آشنای کشور و حسن میرعابدینی نویسنده و منتقد شاخص ادبیات داستانی، نمایش دو نماهنگ با موضوع بوشهر و چهره‌های شاخص ادبی این بندر کهن، همچنین نمایش دو فیلم کوتاه در معرفی علی قنبری و احمد آرام و تجلیل از این دو چهره درخشان ادبیات ایران و بوشهر، اجرای گروه موسیقی «هم‌نوازان برگ‌ریز» به سرپرستی حسین علیشاپور، قرائت مانیفیست هیات داوران دو بخش شعر و داستان و تجلیل از حسن میرعابدینی به‌عنوان مهمان ویژه این نشست و هیات دوارات هر دو بخش این رویداد دیگر برنامه‌های آیین پایانی سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر را تشکیل می‌داد.

در بخش پایانی این آیین برگزیدگان هر بخش به تفکیک به این شرح معرفی شدند.

بخش ویژه:

الف) بخش شعر: شایسته تقدر: حسین باقری، سیامک برازجانی

ب) بخش داستان: شایسته تقدیر: منوچهر بایندری، محمود علی‌پور و سید حسن رضوی.

بخش شعر:

الف) شعر منتشرنشده:

شایسته تقدیر: محمد عسگری‌ساج

مقام سوم: مجتبی مظفری‌راد

مقام دوم: مصطفی توفیقی

مقام اول: فرشاد سنبل‌دل

ب) مجموعه شعر منتشرشده:

شایسته تقدیر: «دری به دایره گچ» از مظاهر شهامت

مقام سوم: «چرخ کاترین» سروده زهرا زمان

مقام دوم: به طور مشترک «پروردگارا ایران را به‌خاطر بسپار» از کورش کرم‌پور و «حق تیر به سگ‌های خانگی» از آناهیتا رضایی

مقام اول: «آن حیوان» سروده مازیار نیستانی

بخش داستان:

الف) داستان کوتاه منتشر نشده:

شایسته تقدیر: مسلم کبیری

مقام سوم: بابک شکری

مقام دوم: ذبیح‌الله یزدان‌پرست

مقام اول: آرش محمودی

ب) مجموعه داستان منتشرشده و منتشرنشده:

شایسته تقدیر: به‌صورت مشترک «افتاده بودیم در گردنه حیران» از حسین لعل‌بذری و «شکارچیان در برف» از نسیبه فضل‌اللهی

مقام سوم: به‌صورت مشترک «باران بمبئی» از پیام یزدانجو و «متغیر منصور» از یعقوب یادعلی

مقام دوم: «دوازده نت برای سکوت» از کیوان صادقی

مقام اول: «هفت گنبد» از  محمد طلوعی

ب) رمان منتشرشده و منتشرنشده:

شایسته تقدیر: «گزارش‌های یک شکاربان» از حسن بهرامی و «دوردست» از میثم نبی

مقام سوم: به‌صورت مشترک «بند محکومین» از کیهان خانجانی و «خاموش‌خانه» از  ساناز زمانی

مقام دوم: «غروبدار» از سمیه مکیان

مقام اول: «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» از عطیه عطارزاده

شایان ذکر است به نفرات برتر هر بخش افزون بر اهدای لوح تقدیر، جوایز نقدی، تندیس سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی نیز اهدا شد.

یادآوری می‌شود، سومین دوسالانه جایزه ادبی بوشهر از ۱۹ تا ۲۳ خردادماه با اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوعی با حضور چهره‌های شاخص ادبی کشور به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در بوشهر برگزار شد.

اختتامیه

۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۴۱
تعداد بازدید : ۱,۸۸۸
کد خبر : ۱,۳۷۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید